Títol propi en Estudis Immobiliaris

Presentació

Introducció

El procés de modernització de l'economia espanyola ha arrossegat al sector immobiliari contribuint a la generació dels processos de boom constructor en habitatges i altres tipus d'edificacions com ara comercials, industrials, oficines, parcs recreatius, així com de grups residencials de vacances. Això ocorre especialment a aquelles àrees de la geografia espanyola que experimenten majors nivells de creixement econòmic, com són els dos grans centres, Madrid i Barcelona, i les diverses zones d'expansió econòmica, com tota la costa mediterrània (àrea denominada l'Eix del Mediterrani), i especialment des de València cap al sud, la conca de l'Ebre i el país Basc i Navarra. A més de l'impuls que ha suposat sobre l'activitat productiva del sector en termes de major construcció, aquest creixement ha generalitzat noves demandes de serveis d'administració i gestió dels béns immobiliaris especialitzats i adaptats als requisits i normatives més modernes, la qual cosa ha contribuït al fet que els intermediaris habituals, s'hagen adonat de les seues necessitats d'obtenir formació addicional a l'existent.

Aquesta necessitat d'adquirir les noves tècniques es veu impulsada per l'entrada massiva al mercat de nous agents, que són independents dels Col·legis, malgrat que la regulació espanyola reserva l'exercici professional només a aquests col·lectius. D'altra banda, el procés de liberalització dels serveis a Espanya ha contribuït a permetre aquest exercici sense requeriments específics de formació. Aquest fet està tenint com a conseqüència la multiplicació dels intermediaris, una diversitat de normes aplicades, tant econòmiques com a deontològiques, i la repercussió d'aquesta aparent desorganització del mercat en una reduïda protecció al consumidor.

La Universitat d'Alacant, impulsada i suportada per dos dels col·lectius professionals més rellevants com són el Col·legi d'Administració de Finques i l'Associació de Promotors, ha dissenyat el pla d'estudis que es presenta a continuació, en el qual es tracta de complementar àrees importants que es troben absents en els estudis esmentats. Aquesta iniciativa no és casual, atès que els mercats immobiliaris de València i Alacant són el tercer i el quart en importància a Espanya, per la qual cosa aquests estudis vénen a cobrir les fortes necessitats de formació existents. A més, la intenció del nostre disseny és adaptar els temaris no només a la necessitat de conéixer la regulació existent a Espanya, sinó també a aprofundir en els mecanismes que dirigeixen els mercats immobiliaris, les tècniques més modernes que es puguen utilitzar per agilitar la gestió i intermediació i la transmissió i clarificació de la informació del mercat. L'anàlisi d'aquelles qüestions que afecten profundament els mercats madurs poden ser rellevants en els existents a Espanya en el curt o mig termini, per la qual cosa resulta de gran interès aprofundir en les anàlisis sobre l'evolució dels cicles, la creixent integració dels mercats immobiliaris internacionals, els processos de titulització immobiliària, el seu impuls sobre la inversió en actius reals i el desenvolupament dels actius financers immobiliaris i del mercat de finançament, entre uns altres.

En les següents pàgines s'explica el disseny del pla d'estudis tractant de trobar un equilibri entre la dedicació i l'especialització de les diferents matèries, en funció de les característiques existents a cada mercat i tenint com a referència obligada el complex marc regulador de les activitats immobiliàries a Espanya.

Contingut i organització

El títol propi en Estudis Immobiliaris (DEI) de la Universitat d'Alacant ofereix als seus alumnes tres línies de coneixement que engloben una àmplia formació destinada a preparar-los completament per al mercat de treball immobiliari.

En primer lloc, el necessari coneixement del sector immobiliari, del seu marc jurídic i legal i del seu entroncament amb les estructures econòmiques espanyola i internacional s'aprèn mitjançant les assignatures de dret i economia. En segon lloc, els alumnes adquireixen el domini de les tècniques d'administració i gestió empresarial, sobretot pel que fa a la comptabilitat, el màrqueting i els sistemes de finançament. Finalment, s'incideix amb especial intensitat en la seua formació matemàtica i estadística, aplicada preferentment a tècniques d'anàlisi econòmica, i basada en uns extensos coneixements de les tecnologies informàtiques més avançades.

Per a l'elaboració de l'estructura del Títol Propi s'han pres com a models de referència tres plans d'estudis diferents, tots ells del Regne Unit: el de la Universitat de Reading, tant la diplomatura com el grau, el de la Universitat de Kingston, en aquest cas la diplomatura i el curs de post-grau (Inmobilia), i els estudis de diplomatura de la Universitat de South Bank. A més, s'han analitzat continguts de formació en alguns cursos especialitzats en qüestions concretes del mercat immobiliari, tant quant als diferents submercados com a les qüestions financeres. Una de les institucions de referència li de la qual emprem documentació sobre formació és l'Urban Land Institute, de la qual procedeix una part de la informació sobre continguts, i l'Institute of Real Estigues Management. A més, s'han tingut en compte també les característiques específiques del mercat espanyol, atès que la formació estarà dirigida als agents que principalment actuaran en aquest mercat. Això implica que s'ha prevalgut l'especialització en algunes figures immobiliàries concretes, com són les àrees residencials de vacances, amb la seua problemàtica específica, les zones industrials i les àrees comercials.

La formació es dirigeix cap a l'especialització en tres àrees fonamentalment: la promoció immobiliària, la gestió i administració de béns immobiliaris i a la intermediació i anàlisi de mercat. Tot això dissenyat en tres anys, amb una estructura d'assignatures obligatòries i optatives, el disseny curricular de les quals portarà a l'especialització desitjada pels estudiants.

Per tot això, els tres cursos del Títol Propi es reparteixen de la següent manera:

Total crèdits del títol ropi: 225 Pràctiques en empreses: 10

Cada semestre ha de contenir una mitjana de crèdits (classes presencials més pràctiques) de 37,5. Per necessitats en la jerarquia docent, el primer curs té una menor càrrega lectiva que el segon i tercer. Per la seua banda, els condicionaments dels plans d'estudi recomanen un nombre d'assignatures per semestre de 6 de mitjana, per la qual cosa aquesta estructura condiciona el que el primer curs tinga menys càrrega en durada que la resta.

Els estudiants poden dissenyar el seu curriculum triant l'especialització que realitzaran a través de la selecció de matèries optatives en el segon i el tercer curs. Podran seleccionar una especialitat de les recomanades, com en Administració de finques (inclouen l'AF), direcció de l'empresa immobiliària (DE) o bé assessor-analista del mercat, en la qual l'elecció és lliure, sempre que sumen el suficient nombre d'optatives per aconseguir els 225 crèdits mínims La DEI posseeix un sistema d'organització independent del que existeix en la resta dels estudis oficials, encara que hi està vinculat. Compta amb un Director, un subdirector-coordinador, una secretària específica per a la diplomatura i un Consell d'Estudis format pels directors dels departaments als quals estan adscrits els professors que intervenen en la docència.

Mètode de treball

L'estructura docent de la DEI adopta el sistema de crèdits vigent a les universitats espanyoles, que concedeix als alumnes una àmplia flexibilitat a l'hora de decidir quines matèries són més convenients per a la seua adient formació. Aquest sistema suposa que cada assignatura té un nombre d'hores d'ensenyament lectiu i pràctiques que és igual a 10 hores pel nombre de crèdits assignats. Per exemple, una assignatura de 6 crèdits suposa 60 hores de classe presencial teòriques i pràctiques.

En finalitzar els tres cursos, cada alumne ha d'haver aconseguit un mínim de 225 crèdits per tenir dret al títol de Diplomat. Aquests crèdits són obtinguts en superar les proves que avaluen l'aprofitament en cadascuna de les assignatures (de 4,5 o 6 crèdits cadascuna) que conformen els cursos de la Diplomatura.

Si bé moltes de les matèries són d'aprenentatge obligatori, unes altres són optatives, tenint l'alumne l'oportunitat d'escollir les que considera més convenients per a la seua formació dins del circuit d'especialització curricular. Aquesta llibertat d'elecció és major en l'últim curs que en els dos primers, amb la finalitat d'aconseguir l'objectiu de la necessària especialització a partir d'uns coneixements bàsics obligatoris per a tots els alumnes de la Diplomatura. Les classes s'imparteixen exclusivament per als estudiants de la DEI. Aquests han d'assistir-hi i prendre notes de les explicacions dels professors. L'assistència és obligatòria en un 80% del total d'hores, excepte en aquelles assignatures en les quals s'ha sol·licitat convalidació.

El contingut de les classes i la bibliografia recomanada, constitueixen les matèries de la qual posteriorment són examinats.

Quant a l'avaluació, en la universitat espanyola l'avaluació habitual es realitza mitjançant examen final en períodes designats per a això. Normalment, i atès que les assignatures són quadrimestrals, es realitza un examen final, que es concentren al febrer, data de finalització de la primera part del curs i de les assignatures del primer quadrimestre, i al juny, quan acaba el segon, de cada any. Hi ha una segona oportunitat per recuperar els suspensos al setembre. El nombre màxim de convocatòries a les quals tenen dret els alumnes per superar les assignatures és de dues per curs acadèmic.

Els exàmens poden realitzar-se, bé mitjançant una prova escrita en aquestes dates, o bé mitjançant l'elaboració de treballs pràctics que complementen o substituïsquen la prova. Això és decisió del professor de l'assignatura i entra dins de la seua competència i llibertat de càtedra. L'habitual és trobar avaluacions combinades, segons la naturalesa pràctica de l'assignatura, o bé exàmens exclusivament.

A més, els professors tenen accés a l'ús del "Campus virtual" , eina que, a través de la Web de la Universitat, permet al professor realitzar tutories, portar un control dels estudiants, posar-se en contacte amb ells i enviar-los els materials i informacions que consideren convenients per a un millor aprenentatge de les assignatures.

Seguiment i evolució de l'estudiant

El nombre de places màxim ofert en l'actualitat és de 50 per curs.A causa de l'escàs temps fa que funciona la DEI, el nombre d'alumnes és encara inferior al que permeten les seues possibilitats i les seues expectatives. Les matriculacions en segon curs ascendeixen a 22, són gairebé duplicades per les noves matriculacions de primer curs, que arriben a 41. Aquesta progressió ascendent fa augurar un creixement en la xifra de futurs matriculats, més d'acord amb el mercat de treball immobiliari espanyol.

Es calcula que acabaran en el seu temps un 80% dels matriculats en primer. La forma obligatòria per la qual els alumnes han de superar cada assignatura és la de l'examen individual de la matèria impartida en classe pel professor, o bé realitzar els treballs d'avaluació que els siguin encarregats, o ambdues, com ja s'ha dit. Un alumne pot acudir a les convocatòries de febrer/juny i setembre per aprovar. En el cas de quedar suspesa l'assignatura, l'alumne ha de tornar a matricular-se fins a esgotar un màxim de 6 convocatòries més una de gràcia per assignatura.

Suspesa aquesta última en qualsevol de les assignatures, l'alumne ja no pot seguir els estudis. Els alumnes poden passar de curs amb assignatures pendents, però no poden examinar-se de les del mateix bloc de curs superior sense haver aprovat les anteriors. Per exemple, no es poden examinar de Dret Immobiliari III sense aprovar el Dret Immobiliari II.

El sistema espanyol permet que, una vegada aprovades dues assignatures de primer, l'estudiant es matricule dels cursos següents. Això implica que no existeix límit de pendents per passar de curs. La limitació radica, exclusivament, en la incompatibilitat d'assignatures. No obstant, als estudiants amb moltes assignatures d'un curs se li recomana que no es matricule en el superior.

Obtingut el títol de Diplomat en Estudis Immobiliaris, l'alumne podrà accedir al mercat de treball immobiliari, i es trobarà especialment preparat, segons quins hagin estat les opcions escollides durant els tres cursos, per incorporar-se als camps d'Administració de Finques, Direcció d'empreses promotores-immobiliàries i Assessors-Analistes immobiliaris.

Gràcies al conveni establert entre la Universitat d'Alacant i el Col·legi Professional d'Administradors de Finques, els alumnes podran incorporar-se a aquest amb l'exclusiu requisit de l'obtenció del títol de Diplomat. El Col·legi ha ofert, també, pràctiques en les seues empreses per als estudiants que finalitzin amb la seua especialitat.

També, com a resultat del conveni amb l'Associació de Promotors, PROVIA, aquells que hagin optat per aquesta branca realitzaran pràctiques en empreses promotores durant 6 mesos, podent incorporar-se a les mateixes en funció del seu rendiment.

Guia de l'estudiant

En cada exercici acadèmic els alumnes han de matricular-se de les assignatures que hagin escollit dins d'una especialitat. Amb la matrícula introduïda a la base de dades de la universitat, els estudiants obtenen el lliure accés als fons bibliogràfics de la biblioteca, a les sales d'estudi i a les aules informàtiques. És responsabilitat d'ells el repartiment que facin del seu temps disponible, havent de compatibilitzar l'assistència a les hores lectives amb la consulta de la bibliografia recomanada, l'estudi de les matèries objecto d'examen i el suport informàtic que utilitzin.

Pel que fa a l'ajuda que disposen els estudiants a nivell de departaments, cada professor està obligat a oferir a les seues alumnes tantes hores de tutoria com de classe, estant en aquest temps dedicat exclusivament a atendre els dubtes i qüestions que se li plantegin.

A més, els estudiants de la DEI poden contactar amb els seus professors de forma personalitzada a través de la xarxa informàtica (Campus virtual). És aquest un mètode de relació professor-alumne innovador entre les universitats espanyoles, que permet una major facilitat a l'hora d'enviar informacions, missatges i avisos als estudiants, i resoldre totes les qüestions que aquests plantegin.

Finalment, els alumnes poden comunicar els seus suggeriments, dubtes i queixes tant al Director com al Coordinador de la DEI, una de les funcions de la qual és servir d'enllaç entre aquells i els professors per resoldre totes les qüestions que es plantegin al llarg del curs acadèmic.

D'altra banda, la Universitat d'Alacant ha creat els següents òrgans al servei dels estudiants:

  • Consell d'Alumnes: és l'òrgan màxim de representació dels estudiants. Actua també com a centre d'informació juvenil i en el seu si s'han creat diferents comissions de treball de caràcter participatiu (cultura, serveis, medi ambient, esports).
  • Gabinet d'Iniciatives d'Ocupació (GIPE): promou pràctiques en empreses, i ajuda a completar la formació dels estudiants i a buscar ocupació.
  • Defensor universitari: La seua funció és supervisar les activitats universitàries cuidant que quedin garantits els drets i interessos legítims dels membres de la comunitat universitària per evitar situacions d'indefensió o arbitrarietat. Així mateix, estan previstes actuacions de mediació i conciliació, a petició de les parts implicades. A més, la Secció de Relacions Internacionals ha desenvolupat una estructura completa per recolzar la mobilitat estudiantil i facilitar l'accés d'estudiants estrangers a la Universitat d'Alacant, prestant la seua ajuda en temes tals com la recerca de residències per viure, cursos d'espanyol específic, etc.

Recursos d'ensenyament

Els alumnes de la DEI compten amb tots els recursos materials que ofereix la Universitat d'Alacant i amb uns altres d'ús exclusiu. Quant als primers, són disponibles de forma compartida amb tots els estudiants del campus, i inclouen diversos edificis que contenen la infraestructura necessària per al bon desenvolvimiento de l'activitat universitària. Aquesta inclou sales d'estudi, cafeteries i menjadors, col·legi major, llocs d'esplai, tendes de material acadèmic, llibreries i uns altres.

També es disposa d'una biblioteca amb gran capacitat per a ús específic dels estudiants, amb amplis fons bibliogràfics i més de 100 ordinadors connectats a través de la xarxa informàtica amb totes les universitats del món.

Pel que fa als segons, els estudiants i professors de la DEI disposen de dues aules en les quals s'imparteixen les classes de la Diplomatura de manera exclusiva, i d'una sala de vint ordinadors també per al seu ús exclusiu, finançada íntegrament per a tal fi pel Col·legi Professional d'Administradors de Finques.

Qualitat d'ensenyament

És responsabilitat de cada professor la determinació de la qualificació dels seus alumnes en la matèria que imparteix. El criteri d'avaluació està basat fonamentalment en el sistema d'exàmens, en els quals cada professor té àmplia llibertat per decidir el nombre i extensió de les preguntes. Aquestes poden ser teòriques o pràctiques, sent cada cop major el nombre de professors que s'inclinen per les pràctiques, tals com a comentaris de textos, anàlisis de gràfics, explicació de quadres i xifres econòmiques, etc. D'altra banda, el sistema d'avaluació de la DEI admet la realització d'exàmens d'avaluacions general amb disseny conjunt amb altres institucions. Per exemple, en el cas en què el Col·legi d'Administradors de Finques hagués reclamat una avaluació conjunta, s'hagués establert aquest examen final per als alumnes de l'especialitat d'administració. No existeix inconvenient algun al fet que pugui acordar-se un sistema de control i examen en qualsevol forma similar que es determini.

Pla d'estudis

Pots consultar el pla d'estudis aquí

Equip directiu

  • Directora: Paloma Taltavull de la Paz
  • Coordinadora: Rosa Dueñas.

Secretaria

  • Institut d'Economia Internacional
  • Universitat d'Alacant
  • Edifici d'Instituts Universitaris
  • 03690 Sant Vicent del Raspeig
  • Horari d'atenció al públic: dilluns a divendres, 9:00-14:00 hr
  • Persona de contacte: Ramón Juan
  • Telèfon: +34 96 590 34 00 (Ext. 3782)
  • Fax: +34 96 590 3816

Extinció

Procés d'extinció del títol propi d'Estudis Immobiliaris

Curs 1r Curs 2n Curs 3r Curs
2013-2014 EXÀMENS DOCÈNCIA SEMIPRESENCIAL DOCÈNCIA SEMIPRESENCIAL
2014-2015 EXÀMENS EXÀMENS DOCÈNCIA SEMIPRESENCIAL
2015-2016   EXÀMENS EXÀMENS
2016-2017     EXÀMENS